bebel lagi

1 02 2011

 

 

aku ada sembang dengan dua orang kawan aku. lokasi bersembang aku akan rahsiakan atas permintaan daripada si makcik berdua. isu yang kami bincang bukan sebesar isu hosni mubarak kena letak jawatan tapi isu kami hanyalah tentang LI yakni latihan industri.

masing masing ada cerita tersendiri. seorang dengan naga tasik chininya  dan seorang lagi dengan perangai pelik si lilipad. aku hanya dengar dengan penuh khusyuk.

apa yang nak aku sampaikan bukan lah intipati daripada cerita cerita mereka, tetapi benda yang ingin aku sampaikan ialah perihal ragam manusia.

banyak ragam manusia yang negatif yang dapat aku rasa daripada cerita cerita mereka:

 

1)  kedekut – perihal tuan rumah yang batak dengan barang sendiri

2)  tamak – tuan rumah yang kemut dengan barang sendiri

3)  menyohor – tuan rumah yang menunjuk nunjuk dengan barang yang dimiliki

4)  selfish – rakan se menyewa bilik yang tidak pandai menjaga hati orang

5)  belagak – sakan se menyewa bilik yang perasan konon bagus

6)  bodek  –  rakan se LI yang suka mengipas

 

**********************************

 

aku kesian juga sama mereka. aku tak dapat bayangkan kalau aku di tempat mereka. how am i going to face such condition. kalau aku la, awal awal lagi dah surrender. serius, siapa boleh tahan dengan keadaan yang aku panggil macam lahanat. apa apa pun dua dua kawan aku tu memang kental.

walau apa pun, kita sebagai manusia ni memang kena selalu sedar diri. tak elok perangai belagak belagak ni. tak ada siapa yang suka. sebab tu kalau ada orang  kata ‘SEDAR LA DIRI TU SIKIT’ pada diri kita, kita tak sepatutnya marah. tetapi kita sepatutnya cermin diri dan muka kita sendiri. fikir fikir kan apa yang kita dah buat sampai semua orang tak suka kita. jangan nak sibuk salahkan orang. sekian.

 

 

 

 

 

Advertisements

Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: